The one I feed
An old Cherokee is teaching his grandson about life.
“A fight is going on inside me”, he said to the boy. “It is a terrible fight and it’s between two wolfs. One is evil - he is anger, envy, sorrow, regret, greed, arrogance, self-pity, guilt, resentment, inferiority, lies, false pride, superiority and ego” He continued: “ The other is good - he is joy, peace, love, hope, serenity, humility, kindness, benevolence, empathy, generosity, truth, compassion and faith. The same fight is going on inside you - and in every other persoon, too.” The boy thought about it for a minute and the asked his grandfather, “Which wolf will win?”
The old Cherokee simply replied, “The one you feed.”
Geïnspireerd op het concept zelfdestructie, schetst ’The One I Feed’ een portret van het conflict en de onzekerheid binnen de destructieve geest. De aantrekkingskracht van de destructieve stem en de euforie die wordt gecreëerd wanneer deze stem gevoed wordt, resulterend in een situatie te gecompliceerd om op te geven.
De waanzinnige componiste Genevieve Murphy stortte zich vol overgave in een nieuw avontuur met accordeonistes Renée Bekkers en Pieternel Berkers van het gelauwerde duo TOEAC. Samen daalden zij af naar de krochten van het menselijke brein met de visual art live performance ’The One I Feed’.
Om destructieve neigingen van het eigen brein te kunnen trotseren, moet men sensaties van onzekerheid doorstaan. ’The One I Feed’ is een muzieksculptuur waar een portret geschetst wordt van conflicten en onzekerheden in een destructieve geest en de aantrekkelijkheid om deze negatieve gedachten een steeds grotere stem te geven, te voeden en te laten bloeien. In deze voorstelling beïnvloedt het publiek het verloop van de uitvoering ’The One I Feed’ doordat ze actief deel uitmaken van de live-performance.
Credits
Accordeon
Pieternel Berkers en Renée Bekkers
Concept, compositie & scenografie
Genevieve Murphy
Dramaturgie
Nienke Scholts
in opdracht van
November Music
Co-produced door
Standplaats Utrecht en Nicole Beutler Projects
Lichtadvies
Jan Fedinger
Mede mogelijk gemaakt door
November Music en het NORMA fonds