Er zijn geen gegevens in deze groep.
Volledige agenda

TOEAC.tueel

Stay in touch with Toeac, register now for the Toeac newsletter.
Naam 
E-mailadres 
 

BLOEDKORAAL 

Muziektheater over het zoete gif dat liefdesverdriet heet

‘Peer Wittenbols is één van ’s lands beste toneel- schrijvers’ — Cultureel Persbureau

Tuur, een man in de herfst van zijn leven, wordt met loeiende sirenes naar de IC gebracht. Terwijl het zieken- huispersoneel vecht voor zijn leven, wordt hij terug- geslingerd in de tijd. Naar zijn jonge jaren, waarin hij
een amour fou beleefde met Meie. Een intens gelukkige periode vol liefde, drank en eindeloze vrijpartijen. Maar het noodlot sloeg genadeloos toe. Meie stierf in Tuurs armen. Nu daalt Tuur af naar de Onderwereld om zijn betreurde geliefde te zoeken. Als hij haar vindt, besluit hij haar tegen de regels in mee terug naar huis te nemen.

Bloedkoraal werd in coronatijd al omarmd door publiek en pers. De Theaterkrant noemde het ‘heerlijk zinnelijk muziektheater’ en schreef: ‘Jack Wouterse en TOEAC zuigen het publiek de gulzige diepte in, op stuwende, kreunende en pompende composities van Anthony Fiumara (en een vleugje Bach).’ Over de eigenzinnige bewerking van de klassieke mythe over Orpheus en Euridice: ‘Op het ritme van boze kusjes en zachte scheld- partijen daal je langzaam af in een sterfput van veel te korte levens en liefdes. Om toch ook daar iets van zoete schoonheid te mogen proeven. En te ontdekken hoe je het kunt proberen: onderhandelen met de dood.’

Concept & muziek TOEAC (Pieternel Berkers en Renée Bekkers)
Spel Jack Wouterse

Regie en dramaturgie Ria Marks Tekst Peer Wittenbols Compositie Anthony Fiumara

Decor, scenografie Catherina Scholten | kostuums Bernadette Corstens | verkoop Alles voor de Kunsten | lichtontwerp Stefan Dijkman | techniek Jouke Seisveld campagnebeeld Bowie Verschuuren | grafisch ontwerp en publiciteit Green Room Creatives

Mede mogelijk gemaakt door het Fonds Podiumkunsten en NORMA


NORDIC REFLECTIONS

In dit eerbetoon aan hun studietijd in Kopenhagen, staat het Scandinavische repertoire hier centraal. Een verzameling werken van Scandinavische komaf, waarin TOEAC het accordeon in een breed spectrum presenteert. 

Het programma bijt de spits af met Grieg’s Holbergsuite. De versies voor strijkers en pianosolo vinden volgens het duo hun evenwicht in het arrangement voor accordeonduo. De gevleugelde romantiek van de strijkers klinken door op hun zingende Pigini Nova’s, evenzo klinken de punch en het rubato die kenmerkend zijn voor de pianoversie. De muziek, boordevol folk-invloeden, leent zich uitstekend voor het accordeon.

Benjamin de Murashkin en Martin Lohse behoren tot de Scandinavische vriendenkring van TOEAC. Ook hun werk klinkt in Nordic Reflections. Aan de hand van aanwijzingen uit de minimalistische en vroege renaissancemuziek worden melodieën tevoorschijn getoverd over een strak geweven web van noten. Dit alles wordt gecombineerd met een kleine inkijk in het compositievermogen van het duo zelf. 

Repertoire

Holberg Suite - Edward Grieg arr. TOEAC     

Suite Dreams - Benjamin de Murashkin

Momenti Mobile - Martin Lohse

Finlandia - Sibelius, arr. TOEAC

Norwegian Hopsong - Traditional


ORGANIC ORGAN

De doorslaande tong. Dit vernuftige systeem won een wedstrijd om de menselijke stem na te bootsen, en ligt inmiddels aan de grondslag van het accordeon én het orgel. Het buikorgel of trekorgel zijn niet voor niks koosnaampjes voor dit prachtige instrument. 

Het orgel behoorde tot de lievelingsinstrumenten van Mozart. Hij noemde het orgel de koning van alle instrumenten. Hij schreef de Fantasie in f-mineur voor een mechanisch orgel, dat in zijn tijd zeer geliefd was. Als snel werd dit werk voor diverse bezettingen bewerkt, zoals TOEAC nu ook heeft gedaan voor twee accordeons.

Het moderne accordeon is weliswaar zo’n tweehonderd jaar na de dood van Johann Sebastian Bach ontwikkeld; het leent zich uitstekend voor het spelen van zijn muziek. De Passacaglia en Fuga in C-mineur is al heel lang één van de favoriete composities van TOEAC.

Sofia Gubaidulina is één van TOEAC’s lievelingsgomponisten. Muziek waarbij hun instrumenten mogen bulderen, sidderen, liefkozen, gillen, kreunen en kraken. Haar muziek strekt zich vanuit de krochten der wereld tot hoog aan de hemel. Een werk voor accordeonduo vond TOEAC in een eigen arrangement van haar orgelwerk Hell und Dunkel. 

Repertoire

Passacaglia and Fuga in Cm BWV 582 - Johann Sebastian Bach, arr. TOEAC        

Prelude, Fuga en Variatie, Op. 18 - César Franck, arr. TOEAC

Fantasie in f moll, K608 Wolfgang - Amadeus Mozart, arr. TOEAC

Hell und Dunkel - Sophia Gubaidulina

Trivium - Arvo Pärt


BEN BY BACH 


De Passacaglia en Fuga in C mineur zijn inspiratiebron voor het programma Ben Bij Bach. Dit werk reist inmiddels zo’n tien jaar met het duo mee en vergezelt hen daarmee in vele dierbare herinneringen. Een bewerking van het beroemde Brandenburg Concerto no. 3 plaatst het accordeon in een geheel ander licht. Waar de Passacaglia en Fuga als orgelwerk voor een grootse, serene, monumentale klank zorgt, plaatst het Brandenburg Concerto no. 3 het accordeon in een geheel ander licht: lichtvoetig en virtuoos waarbij de accordeons het kleurrijke orkestpalet perfect verklanken. Er is een opmerkelijk contrast tussen de twee composities. Passacaglia en Fuga is een vroeg werk, maar behoorlijk contemplatief. Brandenburg nr. 3, dat Bach aanzienlijk later schreef, is vol uitbundige vreugde. Het heeft een schittering die je niet zult vinden in Passacaglia en Fuga. Voor TOEAC vertegenwoordigen de twee werken verschillende aspecten van hun carrière als duo. Passacaglia en Fuga behoren tot onze geschiedenis. Met Brandenburg blikt het duo vooruit. Door het arrangeren en instuderen van dit werken hebben Pieternel en Renée verder aan hun vaardigheden gewerkt, en wijst het daarmee naar de toekomst. 

TOEAC wilde de werken van Bach combineren met een nieuwe compositie als contrapunt voor de muziek uit de barok. Hiervoor benaderden zij Benjamin de Murashkin, een Deens-Australische componist met inmiddels ook de Nederlandse nationaliteit. Ze kennen hem al sinds hun studie in Kopenhagen, omdat er nauwe contacten bestonden tussen de compositiestudenten die hij bezocht en de accordeonklas. Hij bedacht Suite Dreams,Ter ‘tegenlicht’ is een nieuwe compositie geschreven; Suite Dreams van Benjamin de Murashkin. Het werk is opgebouwd als klassieke suite, waarin barokke dansvormen een geheel nieuw ritme vinden.

Repertoire

Passacaglia and Fuga in Cm BWV 582 - Johann Sebastian Bach, arr. TOEAC        

Suite Dreams - Benjamin de Murashkin

Brandenburg Concerto nr. 3 in Gm - Johann Sebastian Bach, arr. TOEAC